Te veel reclame
Sinds de gokmarkt in Nederland werd geopend, werd er volgens de CEO van Holland Casino, Petra De Ruiter, te veel geadverteerd. De gokreclames schoten als paddenstoelen uit de grond met een hoop reputatieschade tot gevolg. Zelfs door terugschroeving van het aantal reclames na deze periode, was het kwaad al geschied.
Versterken imago in 2023
Volgens De Ruiter is het antwoord over hoe het imago van de Nederlandse gokmarkt versterkt kan worden niet makkelijk te duiden. Wat wel vaststaat is dat de vele legale kansspelaanbieders beter de handen in mekaar slaan om de reputatie op te krikken. Zo zou volgens De Ruiter de focus moeten liggen op de omgang met consumenten, preventiemaatregelen, en gokreclames. Ze spreekt hier niet enkel over Holland Casino maar over alle legale spelers in de branche.
Wat minder gewenst is, zijn de publieke aanvallen van de verschillende kansspelaanbieders onderling. Eenheid is de boodschap en dit kan onder meer versterkt worden doordat er meer kansspelaanbieders zich zouden aansluiten bij brancheverenigingen zoals VNLOK, VAN of NOGA. De Ruiter zelf wordt vanaf 1 januari 2023 bestuurslid van VNLOK. De Ruiter wil de kansspelaanbieders een duidelijk kader geven zodat zij op een legale, verantwoorde manier spelers naar het gokaanbod kunnen leiden.
Betere reputatie is lonend
Maurits Knoop won in 2020 de Kansspelautoriteit (Nederlandse tegenhanger van de Belgische kansspelcommissie) Scriptieprijs voor z’n masterscriptie Dutch casino regulation: The effects on the key resources & capabilities and strategies to succeed in this regulated market. Hierin concludeert hij dat als alle private speelhallen samenwerken, ze marktaandeel van het door de staat beheerde Holland Casino kunnen afsnoepen.
Met z’n 14 fysieke speelhallen heeft Holland Casino een groter marktaandeel dan de 300 private speelhallen samen. Dit komt volgens Knoop doordat er grote verschillen zijn in regelgeving. Zo heeft Holland Casino volgens Knoop een alleenrecht op het aanbieden van tafelspelen met een menselijke croupier. Dat mogen de 300 private speelhallen niet want zij hebben alleen mechanische spellen. Een ander voorbeeld is dat spelers in de private speelhallen gebonden zijn aan een relatief lage maximum inzet.
Door dit verschil in regels is het voor de private speelhallen moeilijk om te innoveren en nieuwe spellen te introduceren. Volgens Knoop is de enige manier om marktaandeel te winnen van Holland Casino, het verkrijgen van nieuwe regelgeving. Dit zou de aanbieders toelaten om te differentiëren en te innoveren. Dit kan enkel als de reputatie van de 300 private speelhallen verbetert. Momenteel lijkt het voor de publieke opinie zo dat ze enkel uit zijn op winst. Een mogelijke oplossing is dat de speelhallen de handen in mekaar slaan en zich gaan profileren op het voorkomen van gokverslaving.