Enquête legt alles bloot
Het Brits onderzoeksbureau YouGov heeft onderzoek gevoerd naar hoe de Europese bevolking tegenover het gokken staat. De Britse onderzoekers deden de enquête in 8 Europese landen en goot de resultaten in een rapport met de naam ‘Global Gambling 2022’.
Er werd bij de ondervraagden gepeild hoe zij tegenover de volgende stellingen stonden :
Stelling 1: Gokken moet worden verboden
Het land dat het minst deze stelling volgde was Polen. Slechts 1/3 vindt dat gokken verboden moet worden. De gokmarkt in Polen is onvoldoende gereguleerd en dit kan mogelijk tot dit resultaat leiden. Ook de Verenigde Staten hebben opvallend weinig problemen met gokken.
Spanje is daarentegen het land dat het meest achter een gokverbod staat. Met zo’n 57% van de ondervraagden die zich tegen het gokken uitspreken, is dit een statement dat kan tellen. Ook in Italië zien ze gokken (nipt) liever niet dan wel.
Stelling 2 : Gokbedrijven die verantwoord spelen uitdragen wekken vertrouwen
Met slechts 30% van de ondervraagden die vertrouwen hebben in de legale kansspelaanbieders is Frankrijk het land waar binnen Europa nog het meest vertrouwen is. Het consumentenvertrouwen van niet-Europeanen is merkbaar hoger dan deze van binnen Europa. Zo is het vertrouwen het laagst in Groot-Brittanië en de V.S.
Stelling 3 : De meeste kansspelaanbieders zitten in met het welzijn van hun spelers
Terwijl 35% van de ondervraagden uit India deze stelling als waarheid beschouwen, bengelt Groot-Brittanië onderaan met slechts 7% die de stelling gelooft. De Polen zijn de enige Europeanen die geloven dat kansspelaanbieders zich het welzijn van hun spelers aantrekken.
Stelling 4 : Gokreclames moeten worden ingeperkt
De Britten zijn ook hier de voorvechters van een algemene ban op gokreclames. Meer dan 60% van hen zien gokreclames liever verdwijnen. De Britten worden bijgestaan door Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zweden en Denemarken. Binnen Europa zien alleen de Polen geen graten in een verbod op reclame voor sportweddenschappen of Casino’s. Slechts 39% van hen wil minder reclame.
Ommekeer in de maak?
Het Brits onderzoekbureau heeft in het verleden gelijkaardige enquêtes gehouden en komt tot de conclusie dat de weerstand van de Europeanen tegen het gokken is toegenomen. De gokindustrie zit met een imagoprobleem en het consumentenvertrouwen is gezakt tot een dieptepunt. Zonder het consumentenvertrouwen, vrezen de onderzoekers dat de kansspelwereld een sombere toekomst tegemoet gaat.